Natur-litteratur: »Sådan er det at være grævling«

Til alle dansklærerne derude: I kan også være med! Det vrimler nemlig med bøger om forholdet mellem menneske og natur.
Grævlingespor

7 forslag til bøger, der behandler forholdet mellem mennesker og dyr og som kan bruges i danskundervisningen:

1: "Mit liv som dyr" af Charles Foster

Forfatteren beskriver i denne bog sine eksperimenter med at leve som en grævling, en odder, et rådyr, en ræv og en mursejler. Formålet var at få en bedre indsigt i, hvordan de opfatter verden. Helt bogstaveligt har han som grævling boet i et hul og spist regnorme. Som odder har han fanget fisk med sine tænder. Idéen om at leve som dyrene behøver I ikke nødvendigvis gøre ham efter, men det er et sjovt tankeeksperiment til undervisningen.

Dele af bogen kan læses højt for eleverne for at skabe refleksion om dyrenes og selvfølgelig også menneskenes liv. Bogen forener biologiske, adfærdsbiologiske og filosofiske studier, for forfatterens metode har været at læse al relevant litteratur om dyrene, der interesserer ham, og derefter leve som dem.

2: "Åleevangeliet" af Patrik Svensson

Bogen handler om verdens mest gådefulde fisk. I dag er store dele af ålens liv stadig et mysterium. En fisk, som Aristoteles, Sigmund Freud og mange andre forgæves har forsøgt at forstå. I dag er ålen på listen over truede dyr. En historie om livet og hvordan det skal leves, og hvordan ålens mysterium bandt en far og søn sammen

3: "Træernes hemmelige liv" af Peter Wohlleben

Præsentation af træernes liv, kommunikation, kærlighed og følelser, hvor forfatteren, som er skovfoged, trækker både på egne erfaringer og på de nyere videnskabelige opdagelser.

4: "Dyrenes hemmelige liv" af Peter Wohlleben

Kan dyr have det sjovt? Kan de være modige? Og hvilke følelser har de for hinanden og for deres ejere? I Dyrenes hemmelige liv får du et fascinerende indblik i dyrenes ukendte følelsesliv.

Peter Wohlleben tager igen udgangspunkt i forskningsrapporter og videnskabelige artikler samt sine egne oplevelser fra dyrelivet i skoven og på gården, hvor han bor i sin egenskab af skovfoged.

5: "Humlen ved det hele : mit eventyrlige liv med bier" af Dave Goulson

En personlig og kærlig beskrivelse af humlebiens historie og livscyklus og de mange oplevelser, forfatteren har haft med humlebier verden over.

6: "Summen over engen: Paradisiske dage i min franske ruin" af Dave Goulson

En personlig beretning om måneder tilbragt i Frankrig med at gøre en ruin beboelig, og med at etablere en stor og frodig eng, hvor vilde blomster, insekter og sommerfugle vil trives - og lade sig studere

7: "Kunsten at fange muldvarpe og finde sig selv i naturen af Marc Hamer

Lyriker, havemand og tidligere hjemløs Marc Hamer, fortæller om at være forbundet med naturen, hans liv, tanker og valg han har truffet i livet. Med naturbeskrivelser, iagttagelser af dyreliv, glæder ved naturen og om at leve et liv som muldvarpefænger

Giv evt. eleverne som lektie på forhånd at lytte til denne podcast fra Politiken om den blomstrende genre, og hvordan bøgerne giver os en ny forståelse af naturen.

Find mere inspiration til din undervisning

Bæredygtiged ikon
Find inspiration til jeres Grøn Skole-arbejdet i programmets 12 temaer. Det giver jer en ramme om og organisering af årets grønne arbejde med en fælles sag. Se eksempelvis temaet Natur.
På billedet ses close-up af to snegle
Danmark har et rigt dyre- og planteliv, men børn kender måske kun en brøkdel af dem. Brug undervisningsmaterialet om 99 arter og gør din klasse klogere på blandt andet blåbåndet pragtvandnymfe og leopardsneglen.
Following in Darwin's footsteps - forside
Oplagt til tværfagligt forløb om natur og arter i fagene engelsk og natur/teknologi 3.-6. klasse. Download text book og identikit (ID kort) under links.